• Tri primarna makronutrijenta

    Tri primarna makronutrijenta

    Svaki od tri osnovna makronutrijenta utiču na telo na različite načine. Da biste razumeli kako da uspostavite ravnotežu svog makro unosa u svakodnevnoj ishrani, važno je znati za primarnu ulogu svakog od njih.

    Ugljikohidrati su izvor goriva za organizam. Telu je lakše da pretvori ugljene hidrate u odmah iskoristivu energiju nego kada su u pitanju masti ili proteini. Vašem mozgu, mišićima i ćelijama neophodni su ugljeni hidrati kako bi funkcionisali.

    Jednostavni ugljeni hidrati sastoje se od jedne ili dve jedinice šećera imogu se prilično brzo razgraditi u organizmu. Nivo šećera u krvi (i energije) obično raste brzo, a zatim opada nakon konzumiranja jednostavnih ugljenih hidrata.

    Složeni ugljeni hidrati (polisaharidi I oligosaharidi) sačinjeni su od drugih nizova šećernih jedinica kojima je potrebno duže da se razgrade za dalju upotrebu u telu. Složeni ugljeni hidrati imaju stalan uticaj na nivo glukoze u krvi. Osim što telu pružaju energiju, složeni ugljeni hidrati, naročito vlakna, mogu pomoći telu da održi zdravu probavnu funkciju kao i nivo holesterola.

    Protein

    Pruža organizmu aminokiseline koje su preko potrebne mišićima, mozgu, nervnom sistemu, koži, kosi... Služi kao transport kiseonika i drugih važnih hranljivih materija. U nedostatku glukoze ili ugljenih hidrata, telo može iskoristiti proteine za energiju. Telo stvara 11 aminokiselina, ali 9 nije u stanju da proizvede samostalno pa se moraju unositi putem ishrane. Kompletni proteini obezbeđuju sve aminokiseline koje vašem telu trebaju u odgovarajućim količinama. Nepotpuni proteini obezbeđuju neke aminokiseline – to su obično proteini na bazi biljaka.

    Masti

    Dok mnogi ljudi pokušavaju da izbegnu masti u ishranu, one ipak igraju važnu ulogu u organizmu. Masnoća vam pruža važan izvor energije u doba gladi ili nedostatka kalorija. Takođe je neophodna za izolaciju, pravilno funkcionisanje ćelija i zaštitu vitalnih organa. Masti daju više energije nego ugljikohidrati ili proteini, stoga se ovaj makronutrijent mora konzumirati umereno da bi se održala zdrava težina.

     336
  • Zašto nije preporučljivo jesti nakon 19h?

    Zašto nije preporučljivo jesti nakon 19h?

    Ukoliko ste već imali tri glavna obroka do 19 časova, dodatan unos kalorija rezultiraće povećanjem telesne težine. Ako neke od glavnih obroka završavate dezertom, a želite da održavate svoju telesnu težinu - ne zaboravite da samo jedna šolja sladoleda od čokolade, na primer, ima više od 375 kalorija, 25 g šećera i 25 g masti. Nivo gladi igra značajnu ulogu u količini procija kao i onome što ćete odabrati da jedete. Ako ste uprkos svemu gladni i nakon 19 časova, odlaganje obroka ili izgladnjivanje nikad nije dobar izbor, prednost su uvek namirnice niske hranljive vrednosti. Važnije je da regulišete ukupan unos kalorija tokom dana, kao i da pravilno rasporedite svoje obroke.

     609
  • Ulja i zdrava ishrana

    Ulja i zdrava ishrana

    Maslinovo ulje

    Zauzima prvo mesto na listi najzdravijih ulja u ishrani. Veliki izvor fitohemikalija i mononezasićenih kiselina je ono što ga dovodi na vrh liste. Brojna istraživanja pokazuju da povećava osećaj sitosti nakon obroka u odnosu na upotrebu drugih ulja. Maslinovo ulje je osetljivo na svetlost i zato treba da ga čuvate na tamnom mestu. Lako poprima ukuse, pa možete da ga obogatite belim lukom, ljutom paprikom, korom limuna...

    Ulje od uljane repice

    Ulje koje se preporučuje za kuvanje jer sadrži velike količine omega 3 masnih kiselina, nema specifičan ukus pa je pogodno za pripremanje salata i umaka. Snižava nivo masnoća u organizmu, a važno je znati da se koristi kao osnova za mnoge druge vrste ulja.

    Ulje od koštica grožđa

    Istraživanja su pokazala da je ulje semenki grožđa posebno pogodno ukoliko želite da izgubite na težini jer smanjuje formiranje novih masnih ćelija. Takođe snižava krvni pritisak pa se osim za kuvanje, može koristiti i kao dodatak salatama. Obiluje vitaminom E i omega 6 masnim kiselinama, pa blagotvorno deluje na celokupan organizam, a posebno na cerebrovaskularni sistem.

    Susamovo ulje

    Pogodno je za pripremu raznih jela, ali se zbog jakog ukusa najčešće meša sa suncokretovim uljem. Odličan je izvor nezasićenih masnih kiselina, vitamina E, kalcijuma, fosfora i antioksidanata koji čuvaju kosti i zube, ali i stimulišu rad jetre.

     768
  • Aru prah – bez glutena i proteina

    Aru prah – bez glutena i proteina

    Aru prah je bele boje, bez ukusa a koristi se najčešće za zgušnjavanje čorbi, umaka i druge hrane. Potiče od biljke pod nazivom „arrowroot“ jer se nekada koristila za lečenje rana od otrovnih strela. Ne sadrži proteine i gluten. Otporan je na smrzavanje i na različite kisele sastojke. Idealan je za pravljenje sladoleda jer onemogućava stvaranje sitnih ledenih kristala. Trebalo bi ga kombinovati uz vodu sobne temperature jer toplota izaziva bubrenje molekula. Može se koristiti umesto kukuruznog skroba, ali vam je potrebna dupla mera.

     3830
  • Olimpen - najčuveniji restoran u Norveškoj

    Olimpen - najčuveniji restoran u Norveškoj

    Čuveni norveški restoran Olimpen (Olympen) je pomalo kao i grad Oslo u kojem se nalazi - tokom godina se značajno promenio ali je zadržao svoj prepoznatljiv identitet. Lociran u srcu obnovljenog dela grada Grenlanda (Grønland), "Lompa" (kako ga lokalci zovu) već 125 godina predstavlja pravi simbol norveške gastronomije.

    Olimpen može da se pohvali zaista dugom istorijom. Prvi put je otvoren još davne 1892. godine od strane pivare Schous i u narednih deset godina je ovaj prostor iznajmljivan za potrebe lokalne pozorišne trupe. Svoju orvu reinkarnaciju, kao kafić, doživljava 1904. godine kada ga otkupljuje bračni par Jensen, a već 1927. godine ga poznati arhitekta Lars Baker (Lars Backer) renovira, menja fasadu, proširuje, menja. Ali "Lompa" nije samo obična pivara ili kafić, već i značajan deo kulturne istorije Osla. Naime, tokom 60-ih godina prošlog veka, ovaj grad je kulturološki bio podeljen na "istočni" i "zapadni" deo, i upravo je Olimpen bio omiljeno mesto okupljanja "istočnjaka". 2007. godine usled nove renovacije, konačno dobija današnji izgled, ali zadržava svoj prvobitni stil po kojem je i postao poznat - a to su teški lusteri, tamna drvenarija i možda i najbitniji detalj - slike čuvenog Hansa Henrika Sarca (Hans Henrik Sartz) iz 1928. godine.

    U Oslu, gradu u kojem je ishrana po restoranima pravi luksuz, Olimpen uspeva da napravi balans te servira hranu koja je u isto vreme i ukusna, ali i pristupačna za tamošnje prilike. Naravno, pripremaju se tipični nordijski specijaliteti - jela od jaja, škampa, rena, krompira, smeđeg putera, a najprodavaniji dezert su marinirane jagode sa kremom. Što se tiče pića, vidi se da je ovo mesto nekada bila pivara - na meniju je čak 150 vrsti piva!

     511
Veoma lepa i ukusna torta.
Na jednostavan način.
Krem po ukusu zasladiti medom ili javorovim sirupom. Nisam dodatno sladila. Sasvim je dovoljno sladak i ukusan krem. Probajte, prijatno!
Strana 9 od 1393