• Saksijsko uzgajanje bilja: origano

    Saksijsko uzgajanje bilja: origano

    Kod sadnje origana nema potrebe zatrpavati seme zemljom, već ga samo zalijte vodom i prekrijte kesom. Saksiju odložite na osunčano mesto, a već za oko nedelju dana će semenke proklijati. Kada biljke narastu do oko 15 cm, pravo je vreme za presađivanje u saksiju. Neophodna je dobra drenaža. Stabljika ne sme biti zatrpana u zemlji kako ne bi počela da truli. Kada koren dosegne dno saksije, potrebno je ponovno presađivanje. Origano se povremeno i podrezuje, kako bi se podstakao njegov rast. Možete ga gajiti i sa drugim začinskim biljem: majčinom dušicom, lavandom, žalfijom, lovorom jer su uslovi za uzgoj gotovo identični.

     138
  • Kinoa (quinoa)

    Kinoa (quinoa)

    Za nju kažu da je „majka svih žitarica" jer datira od pre više hiljada godina. Reč je o kinoi (quinoa), koja potiče sa planinskog venca Anda u Južnoj Americi.

    Poreklo joj je zaista drevno, jer zajedno sa krompirom i kukuruzom spada u tri osnovne namirnice prastare civilizacije Inka.

    Oni su je smatrale čak svetom biljkom, zbog čega je njihov vladar, lično, svake godine sejao prva zrna, koristeći specijalnu zlatnu alatku.
    Tek poslednjih petnaestak godina postaje popularna i van prostora Latinske Amerike, dok stručnjaci proriču da će se svrstati u red namirnica zdrave hrane budućnosti. U zapadnim zemljama koristi se u proizvodnji testenina, kao zamena za pirinač, ali i na mnoge druge načine.

    Kinoa je svakako unikatna po mnogo čemu. To je usev koji podnosi oštre klimatske uslove, odnosno uspeva i u polusušnim i u planinskim oblastima. Izuzetno je zdrava, vrlo ukusna i lako se priprema. Predstavlja savršenu zamenu za beli pirinač ili proso, može da se dodaje varivima, a od njenog brašna mogu da se pripremaju ukusna peciva. Kinoa je vrlo hranljiva i sadrži više kalcijuma od mleka i više proteina od mesa i smatra se nutritivno najvrednijom namirnicom na planeti.
    Bolivijski poljoprivrednici tvrde da nikada nisu bolesni, jer konzumiraju kinou od koje prave hleb, alkoholno piće koje „vraća snagu", supe i kolače. Zrno ove biljke sadrži 12 odsto belančevina, pet odsto masti, 63 odsto ugljenih hidrata. Sadrži i dragocene vitamine, među kojima su posebno važni B 1, B 2 i E. Zbog raznolikog mineralnog sastava, gde je najupečatljivije gvožđe i fosfor, kinoa se smatra super namirnicom.

    Najvažnije od svega je da kinoa sadrži svih osam amino-kiselina, za razliku od drugih žitarica koje sadrže najviše tri. Poseduje retke amino-kiseline za biljni svet, kao što je lizin, metionin i cistein, zbog čega se, inače, savršeno nadopunjuje sa pirinčem. Osim toga, kinoa je bogata dobrim zasićenim mastima, a sadrži manje ugljenih hidrata nego većina drugih žitarica. Stručnjaci iz NASE kinou su proglasili izuzetno izbalansiranom i kompletnom hranom, koja se pokazala korisnom u ishrani astronauta u svemirskim misijama.

    Zdravstveni stručnjaci, s druge strane, ističu njenu lekovitost u jačanju organizma, preventivnom delovanju protiv zapaljenskih procesa i hipertenzije, a obezbeđuje i zdravo majčino mleko. Svakako se preporučuje osobama koje pate od malokrvnosti, ali i svima drugima koji stanje anemije treba da spreče. Dobri poznavaoci kinou preporučuju i u prevenciji migrene, ateroskleroze, kao i u terapiji protiv gojaznosti.

    Kao i sve druge žitarice, kinoa je bogata skrobom i prostim šećerima, zbog čega predstavlja dobar izvor energije neophodne sportistima. Istovremeno predstavlja savršenu hranu za vegetarijance koji imaju želju za mesom. Ne sadrži gluten, pa mogu da je koriste i osobe koje pate od celijakije

    Iako se ubraja u zrnastu hranu koja potiče od trava, kinoa botanički pripada porodici spanaća. Činija kuvane kinoe daje oko 160 kalorija koje potiču od ugljenih hidrata i kvalitetnih belančevina, bogate vrednim sastojcima lizinom i metioninom. Zanimljivo je da sadrži i albumin, protein koji se primarno dobija iz belanca.

    Za kuvanje kinoe potrebno je daleko manje vremena nego za druge žitarice. Skuva se za 15 minuta, ali važno je dobro je oprati da bi se otklonili saponini koji se nalaze u spoljašnjoj opni. Može da se jede i hladna i topla, a lepo se kombinuje sa povrćem u salati ili kao testo u supi.

    Zdravi obroci

    * Doručak - Pomešati šolju kinoe sa pola šolje mleka i pola šolje bobičastog voća. Ovaj ukusni doručak može da se jede hladan ili zagrejan.

    * Ručak - Na maslinovom ulju ispržiti glavicu crnog luka i tri češnja belog, dodati kuvanu kinou i nastaviti sa prženjem još tri minuta. Posle toga dodati šolju seckanog kuvanog pilećeg belog mesa i krčkati još deset minuta. Pred kraj dodati grašak iz konzerve, posoliti i posuti parmezanom.

    * Večera - Skuvati šolju kinoe, pomešati sa četvrt šolje seckanih maslina, 150 grama rendanog feta sira, kašikom maslinovog ulja i paradajzom. Posoliti, pobiberiti i promešati.

    izvor: novosti.rs

     9548
  • Prednosti bosiljka za koje možda niste znali

    Prednosti bosiljka za koje možda niste znali

    Bosiljak se najčešće koristi kao dodatak jelima, prvenstveno zbog ukusa, poboljšava varenje teške hrane i čuva je od kvarenja.

    Preporučuje se protiv kašlja, bubrežnih bolesti, glavobolja I depresije.

    Bosiljak u vidu čaja ublažava menstrualne tegobe.

    Sok od lišća bosiljka koristi se u borbi protiv prehlada, upale ušiju I bubne opne.

    Smanjuje rizik od plućnih oboljenja.

    Jača desni.

    Smanjuje koncentraciju soli u mokraći.

    Smanjuje loš zadah i koristan je u borbi protiv brojnih upala i infekcija.

     695
  • Najnezdraviji doručak na svetu

    Najnezdraviji doručak na svetu

    Jeste li nekad čuli da morate potpisati dokument koji potvrđuje da vam je jasno da je to što radite opasno po zdravlje pre nego što sednete da jedete? Ako ne, sigurno niste bili u kafeu Bear Grills.

    Ovaj kafe u severnoj Engleskoj služi najnezdraviji doručak na svetu. Ovaj obrok se zove Hibernator, ima 8000 kalorija i sastoji se od 4 pržena jajeta, 8 parčadi slanine, 8 kobasica, 4 uštipka od krompira, omleta sa sirom, 4 vafla, 4 parčeta tosta, 4 prženice, 4 parčeta krvavice, dve kutlače pasulja, paradajza i pečuraka i ogromne porcije pomfrita. I kao šlag na tortu, uz njega ide litar milkšejka.

    Ovu grdosiju od doručka pokušalo je da savlada oko 20 ljudi, ali niko od njih nije uspeo da dovrši čitavu porciju.

     3236
  • Energetske i hranljive vrednosti: kivi

    Energetske i hranljive vrednosti: kivi

    Kivi vodi poreklo iz Kine, odakle su ga misionari početkom 20. veka odneli na Novi Zeland, zatim se proširio na čitavu planetu. Riznica je vitamina i ne bi trebalo zaboraviti činjenicu da sadrži više vitamina C od pomorandže. Jača imuni sistem, štiti od brojnih upala i infekcija, reguliše stres, povoljno utiče na rad organa za varenje kao i na zdravlje očiju.

    Energetske i hranljive vrednosti (na 100 g):

    Energetska vrednost: 61 kcal

    Ugljeni hidrati: 14,66 g

    Proteini: 1g

    Masti: 0,52 g

    Holesterol: 0 mg

    Dijetalna vlakna: 3 g

    Niacin: 0,34 mg

    Vitamin A: 87 IU

    Vitamin C: 92,7 mg

    Vitamin K: 40,3 µg

    Natrijum: 3 mg

    Kalijum: 312 mg

    Kalcijum: 34 mg

    Gvožđe: 0,31 mg

    Magnezijum: 17 mg

    Cink: 0,14 mg

     956
Bavarske kifle su specifične po tome što se prvo skuvaju a posle zapeku. Imaju poseban šmek i ukus. Probajte!
19403
Proja je idealna za večeru, doručak ali uz predjelo, na švedskom stolu... nigde nije višak!
5457
Jednstavno fantastično! Prste da poližete. Punjeni krompir sa slaninicom, kajmakom ... ko može da odoli.
13442
Juneće šnicle u sosu od pečuraka.Lepo je uz pavlaku. Možete dodati pirinač, šargarepu, kuvan krompir ili bilo koje drugo povrće.
26118
Interesantni, ukusni, sočni kolutići od kobasica. Promenite uobičajeno pripremanje kobasica i uživajte u novim ukusa.
7234
Krokete od tikvice možete služiti kao toplo predjelo, prilog uz glavno jelo, pa čak i kao večeru.
8030