• Začini i aromatične biljke

    Začini i aromatične biljke

    Najčuvenije svetske kuhinje Francuske, Italije, Kine, Indonezije, Indije itd. odlikuju se po upotrebi mnogih začina u skoro svakom jelu. Aromatično začinsko ulje, bilo je traženo i cenjeno još u staro doba. Njime se trgovalo i sticalo ogromno bogatstvo. Začinske biljke ne samo da poboljšavaju ukus i miris jela, već produžavaju trajnost hrane i čuvaju je od kvarenja. Začinske biljke najčešće uspevaju u tropskim krajevima, ali mnoge uspevaju i kod nas gajene ili samonikle. Koriste se sveže ili osušene, a u jelo se dodaju pred kraj kuvanja da ne bi izgubile aromu.

    Sušene začine treba čuvati u dobro zatvorenim staklenim ili metalnim bočicama. Domaćice obično znaju koje jelo traži koji začin. Evo nekih osnovnih začina:

    • Karanfilići ili Klinčići: Koriste se celi ili u prahu. Imaju intenzivan miris, pa treba oprezno sa njima. Koriste se za sosove sa govedinom, kuvano vino, poslastice sa jabukama ili voćem.
    • Kardamom: Male zelene bobice sa puno semenki, aroma slična limunu, imaju jači ukus i slabiji miris.
    • Chilli: Vrlo pikantne zelene i crvene papričice jake arome i ljutine. Sušeni chilli je još pikantniji. Po ukusu je sličan Kajenskom biberu.
    • Cimet: Štapići cimeta se odstružu od kore stabla i osuše. Ima veoma jaku aromu. Koristi se u jelima od pirinča i mesa i u raznim voćnim poslasticama.
    • Šafran: Od tankih sušenih niti šafrana dobija se prah koji se u vrlo malim količinama dodaje za poboljšanje boje i ukusa jela.
    • Korijandar: Svetlosmeđe semenke sveže arome, koriste se cele ili mlevene. Upotrebljava se za pripremanje jela sa mesom.
    • Kurkuma: Prah žute boje, dodaje se jelima od povrća, riže i piletine za pojačavanje ukusa i boje.
    • Gorušica: ili senf, slačica je aromatični začin za sosove i konzerviranje povrća.
    • Kim: Semenke se mogu koristiti cele ili mlevene, veoma prijatnog ukusa i mirisa, za marinade, čorbice, sosove, peciva.
    • Lovor: Poboljšava ukus mesu, čorbama, ribi i umacima, sveži listovi su aromatičniji i antiseptični.
    • Metvica: Karakterističan miris i ukus mente, koristi se za poboljšavanje ukusa jela od janjetine i piletine. Dobar je i za slatka jela i pića.
    • Anis: Semenke pune etarskog ulja, ide uz piletinu, šunku, sosove, ribu, slatka pića.
    • Đumbir: Uspeva u Aziji, ima veoma prijatan miris sličan limunu, ljutkast. Koren se koristi kao začin za sosove, pečenja, kolače i pudinge.
    • Vanila: Plod je mahunast, koristi se za pojačavanje arome kolača i poslastica.
    • Biber: U zrnu i mleveni koristi se za sva jela kuvana i pečena, aromu razvija na toploti. Ljutina varira od vrste, zrenja i prženja.
    • Beli luk: Omiljeni začin za sva slana jela, prirodni antibiotik, za zaprške, piletinu, mlevena i druga mesa.
    • Vlašac: Sa blagim mirisom luka, odlično prija u omletima, na pečenim krompirima, salatama i kao ukras.
    • Mažuran: Sladak je i mirisav, sveže listovi se mogu dodati salati.
    • Origano: Mediteranski začin, obavezan u talijanskim jelima od testenine i picama.
    • Kapar: Miriše lagano na anis i dobro prija uz ribu.
    • Ruzmarin: Jak začin, koristi se za mariniranje mesa i pečenja.
    • Estragon: Ukus podseća na anis. Začin za salate, nadeva za testo.
    • Majčina dušica: Veoma jake arome i mirisa, koristi se za mesne nadeve, pečurke, mediteransko voće i povrće.
    • Bosiljak: Ima jaku aromu i dobro pristaje u jelima od paradajza i u mediteranskoj kuhinji.
    • Peršun: Za poboljšavanje ukusa kuvanim jelima, čorbama, ribi, salatama. Svež list za dekoraciju.
    • Kadulja ili Žalfija: Opora ali puna mirisa i arome, listovi se koriste za nadeve uz pečenu svinjetinu ili gusku, za pripremu kobasica i pašteta.
    • Kleka: Obavezno se stavlja u jela koja se pripremaju od divljači. Stavlja se u rakiju, po čemu je poznata rakija klekovača.
    • Muskatni oraščić: Utiče na bolje raspoloženje, dodaje se testu, mlevenom mesu i kuvanom vinu.
    • Mirođija: Uspeva u svakoj bašti. Izrazitog je mirisa, koristi se za razne čorbe, umake, salate, turšiju.
    • Nana: Jednako se koristi sveža i sušena. Dodaje se jelima od povrća i mesa, likerima i kremovima. Ima osvežavajući ukus mente.
    • Paprika aleva: Koristi se slatka i ljuta mlevena i tucana kao zaprška za paprikaš, sarmu, pasulj, čorbe. Deo je nacionalnih kuhinja.
    • Ren: Upotrebljava se naribani koren pripremljen sa sirćetom, veoma izražajne prijatne ljutine. Dodaje se raznim sosovima uz pečenje i šunku.
    • Timijan: Dodaje se raznoj mesnatoj hrani, kobasicama i pašteti.
    • Celer: Sveži koren se upotrebljava za supe i salate, sušen za poboljšanje ukusa raznim jelima od mesa i povrća.
    • Crni luk: Slatko ljutog ukusa, svež ili kuvan osnova je mnogim jelima od povrća, sosova i salata.

     

    Zamrzavanje začinskog bilja

    Peršun, celerov list, mirođija, majčina dušica, estragon, mažuran, vlašac, kopar, korijandar, metvica mogu se zamrznuti. Pojedinačno ili mešano po želji, sitno naseckane začine staviti do polovine posudice za led, pa sipati vodu i zamrznuti.

     

    Sušenje začinskog bilja

    Mažuran, majčina dušica, ruzmarin, kadulja, lovor metvica su dobri za sušenje. Začinsko bilje uberite po lepom sunčanom vremenu dok sunce nije prejako. Najbolje je sušiti sa stabljikom. Spojite biljke u vezice i obesite ih na toplom, senovitom, prozračnom mestu najmanje nedelju dana. Ako sušite biljke u pećnici, stavite na rešetku na 30 stepeni sa polu otvorenim vratima. Osušene staviti u staklene ili glinene posude.

     

    Začinjeno sirće

    U staklenu flašu dodati začinske trave po želji, estragon, majčinu dušicu, metvicu, kopar, beli luk. Na začine sipati jabukovo sirće. Crvenom vinskom sirćetu dodajte ruzmarin. Koristiti nakon 2-3 nedelje za marinade, salate.

     

    Začinjeno ulje

    Takođe je ukusno kad je začinjeno. Maslinovo ulje sa belim lukom i bosiljkom uvek je spremno za paradajz salatu. Ulje sa belim lukom, kimom i mirođijom za salatu sa krastavcima. Orahovo ulje sa narandžinom korom, lovor, biber, majčina dušica pogodan je za ribu, govedinu ili divljač..

     13449
  • 7 namirnica u borbi protiv prehlade

    7 namirnica u borbi protiv prehlade

    Curenje nosa, bol u grlu, kijanje su jedni od prvih simptoma prehlade iako mogu uključiti i glavobolju i groznicu. Sve prehlade su vrste respiratornih infekcija izazvane sa više od 200 mogućih virusa. Postoje brojne namirnice i hranljive materije koje mogu da igraju korisne uloge u prevenciji ili lečenju.

    1. Sardine - Bogate omega 3 masnim kiselinama, a istraživanja pokazuju da smanjuju rizik od srčanih bolesti i upala. Pored toga, omega 3 masne kiseline jačaju imuni sistem povećanjem funkcionisanja imunih ćelija. Sardine takođe pružaju i druge hranljive materije koje su važne za očuvanje zdravlja.

    2. Žute paprike - Jedan od najboljih izvora vitamina C koji je najvažniji za ublažavanje simptoma prehlade. A posebno je od koristi za jačanje imunog sistema pušača, čiji su respiratorni organi pod dodatnim pritiskom tokom prehlade.

    3. Pečurke - Bogate vitaminom B i antioksidansima. Imaju antivirusne efekte i utiču na povećanu proizvodnju ćelija koje se bore protiv infekcija. Smanjene količine selena su povezane sa rizikom od razvoja težih simptoma gripe, a vitamin B u pečurkama pomaže jačanju imunog sistema.

    4. Alkoholna pića - Da li ste se ikada zapitali da ako se alkohol koristi u sterilizaciji stvari, takođe može da pomogne u borbi protiv infekcija unutar tela? Međutim, alkohol može da prouzrokuje dehidraciju i pogorša simptome posebno u kombinaciji sa određenim lekovima. Premda postoje studije koje pokazuju da umereno konzumiranje alkohola, poput čaše crvenog vina, može biti povezano sa prevencijom prehlade.

    5. Pileća supa - Na najosnovnijem nivou - tople tečnosti važne su za hidrataciju, pomažu oslobađanju nagomilane sluzi i ublažavaju upalu grla. Pileća supa ublažava simptome, posebno kada je u pitanju infekcija gornjeg respiratornog trakta. Poznata kao "bakina supa" čiji recept čine: piletina, lik, krompir, šargarepa, celer, peršun, so i biber.

    6. Citrusi - Jedno od najsnažnijih i najefikasnijih namirnica u borbi za jačanje imunog sistema zbog količine vitamina C koje sadrže.

    7. Đumbir - Verovatno najsvestraniji začin sa najdužom medicinskom istorijom. Pre više od 2.000 godina istočna medicina upotrebljavala je đumbir u sprečavanju brojnih zdravstvenih problema. Čaj od đumbira smatra se najkorisnijim u prvim stadijumima prehlade, a takođe pomaže i protiv mučnine.

     878
  • Šest namirnica za koje niste znali odakle potiču

    Šest namirnica za koje niste znali odakle potiču

    Kanadska slanina – uprkos svom imenu, kanadska slanina je nastala u Velikoj Britaniji.

    Dansko pecivo – još jedna namirnica čije je ime zbunjujuće. Nastalo je u Beču, a u Danskoj ovo pecivo zovu "bečki hleb".

    Kolačić sudbine – iako je rasprostranjeno mišljenje da je kolačić sudbine kineskog porekla, ovu namirnicu izmislili su Japanci.

    Pomfrit – sama reč sugeriše da je jelo francusko, i ko god to pomisli bio bi samo delimično u pravu, jer jeste u pitanju francuski jezik, ali samo jelo se prvi put pojavilo u Belgiji.

    Kivi – voćka koja nosi ime ptičice sa Novog Zelanda ne potiče i sama odatle, već iz Kine.

    Vorčester sos – ovaj engleski klasik prvi put je napravljen u Indiji.

     1390
  • Iskoristite jabukovo sirće na više načina

    Iskoristite jabukovo sirće na više načina

    Jabukovo sirće se odavnina koristi i kao hrana i kao lek, nijedna salata ne može da prođe bez njega, a poznato je i to da je dobar za vitku liniju i lečenje mnogih bolesti. Ovi su neki od poznatih i manje poznatih načina na koje možete iskoristiti njegov pun potencijal.

    Pre svega, jabukovo sirće je dobro za varenje, pa tako pre svakog obroka popijte kašičicu jabukovog sirćeta pomešanu sa vodom, i gorak ukus ovog napitka će pokrenuti pljuvačku u ustima, pomoću koje će se hrana mnogo brže svariti. Takođe, redovna konzumacija ovog sirćeta pokreće metabolizam, pa ako želite da smršate, umesto jedne kašičice, popijte dve-tri kašičice ovog sirćeta pomešanog sa vodom, rezultate ćete ubrzo videti.

    Jabukovo sirće je i odlično sredstvo za čišćenje doma jer sadrži sirćetnu kiselinu koja odlično čisti manje naslage masti i drugih mrlja. Ovo sirće je dobro i za dijabetičare. Po nekim studijama, ispitanici koji su pre spavanja popili kašiku jabukovog sirćeta, ujutro su imali znatno niži nivo šećera u krvi. Ono takođe pomaže kod bolnog grla, gorušice, štiti srce, i upravo zbog sirćetne kiselina štiti od karijesa i održava zube biserno belim.

    Ako imate problema sa gljivicama na stopalu, i tu vam jabukovo sirće može pomoći. Napravite kupku za noge koja će uništiti gljivice tako što ćete u lavor vruće vode sipati šolju jabukovog sirćeta umočiti noge na 10-15 minuta. Mnogi ne znaju da su hemikalije u dezodoransu itekako toksične, pa ispod pazuha naprskajte par kapi ovog sirćeta i imate ekološki zdraviju alternativu za dezondorans.

    Ako redovno čistite svoje lice a želite da izbegnete skupe losione i gelove, jabukovo sirće je prirodno sredstvo sa kojim možete odstraniti prljavštinu sa lica. Samo izmešajte malo ovog sirćeta sa mlakom vodom i sa time se umivajte svako jutro. Što se tiče lepote, jabukovim sirćem možete i ukrotiti neposlušne kovrdže, samo naprskajte malo na kosu nakon šamponiranja i prirodno je osušite. Za kraj, jabukovo sirće nije dolično samo za vašu kosu, već i za dlaku vašeg kućnog ljubimca, pa slobodno možete i njemu napraviti malu kupku od jabukovog sirća i vode - vaš ljubimac će vam sigurno biti zahvalan zbog čiste i sjajne dlake.

     855
  • Brokoli i soja za brži metabolizam

    Brokoli i soja za brži metabolizam

    Mnogi veruju da su brokoli i soja zdrave namirnice, dok drugi smatraju da upravo one usporavaju metabolizam i negativno utiču na funkciju štitne žlezde. Brokoli, soja, karfiol, prokelj, kupus navodno sadrže supstancu koja usporava proizvodnju hormona štitne žlezde. Uvek se nameće pitanje da li su zaista zdrave navedene namirnice?

    Mnogo više faktora trebalo bi uzeti u obzir. Štitna žlezda nalazi se u podnožju vrata, iznad ključne kosti. Iako je prilično mala, njena funkcija je ogromnih razmera. Obezbeđuje organizmu gorivo, i to za gotovo svaku ćeliju u telu i igra ključnu ulogu kada je reč o gubljenju masti. Stoga veliko broj namirnica je značajan kao podsticaj metabolizmu, pa bademi, brokoli, soja, karfiol i brojne druge namirnice u tome prednjače u odnosu na neke druge.

    Nezaslađeno sojino mleko sadrži kalcijum i na taj način podstiče rad metabolizma, brokoli sadrži vitamin C i kalcijum što je odlična kombinacija. Sve navedene namirnice imaju ključnu ulogu u sagorevanju masti.

     662
Torta Bela dolina se jednostavno priprema a prosto se topi u ustima. Kombinacija kore od belanaca, žutog fila i bele čokolade je prosto neodoljiva.
11180
Evo jednog recepta za tulumbe koji se razlikuje od klasičnog po tome što se tulumbe peku a ne prže u ulju.
49922
Sokić od šargarepice je veoma ukusan i zdrav. Brzo i lako se priprema a još lakše popije !
71371
Supica od kelerabice, ma ne pitajte ništa već je samo spremite !
14742
Smrznuti jogurt se mnogo lakše i brže priprema od sladoleda a i zdraviji je.
Lasi je indijski napitak sličan milkšejku.
13942