• Koliko kalorija nam je dnevno potrebno?

    Koliko kalorija nam je dnevno potrebno?

    Broj kalorija koje su organizmu neophodne varira od čoveka do čoveka. Mada je prosek koji većina ljudi računa kao potreban oko 2000 kalorija, taj broj može biti veći ili manji.

    Faktori koje treba uzeti u obzir kada računamo koliko nam je kalorija dnevno potrebno jesu visina, težina, pol, starost, kao i fizička aktivnost.
    Postoje tri "potrošača" kalorija koje treba uzeti u obzir kada želimo da izračunamo dnevnu potrošnju kalorija: bazalni metabolizam
                 fizička aktivnost
                 energija koja je potrebna da bi telo sagorelo hranu koju unosimo.

    Bazalni metabolizam je količina energije potrebna za neometano funkcionisanje organa i čini između 60 i 70% dnevne potrošnje kalorija. Muškarcima je obično potrebno više energije.
    Drugi činilac je fizička aktivnost, u koju se ubraja sve od nameštanja kreveta do idenja u teretanu. Takođe, treba imati na umu da ne troše svi kalorije istim tempom i da potrošnja kalorija takođe zavisi i od aktivnosti i težine osobe.
    I najzad, energija koja je potrebna kako bi telo svarilo ono što smo pojeli jeste najmanji potrošač u organizmu, i na ovu aktivnost ide oko 10% energije dnevno.

    Dakle, 2000 kalorija nije univerzalna brojka koja važi za sve, ali služi kao dobar orijentir da znate koliko energije je potrebno prosečnom čoveku.

     1041
  • Mogu li šargarepe izazvati alergijske reakcije?

    Mogu li šargarepe izazvati alergijske reakcije?

    Alergijska reakcija na šargarepe može biti slična simptomima alergije na polen. Nakon konzumiranja može se javiti svrab grla, usta ili ušiju. Simptomi se obično javljaju nakon konzumiranja sirove šargarepe. Kuvana ima rendenciju da izazove blažu reakciju jer proces kuvanja razbija alergene. Tipična alergijska reakcija izaziva i oticanje u području usta, a ozbiljnije izazivaju problem sa disanjem, promene na koži,kašalj, kijavicu, curenje nosa, stezanje u grudima... U tim slučajevima obavezna je lekarska pomoć.

     529
  • Namirnice koje izazivaju nadutost

    Namirnice koje izazivaju nadutost

    Postoji mnoštvo namirnica koje ne prijaju stomaku i izazivaju neprijatne pojave poput nadutosti. U ovom tekstu videćete kojih 5 vrsta imaju najveći uticaj na ovu probavnu smetnju.

    Pšenica - način na koji se pšenica danas obrađuje izaziva stomačne probleme. Hlebu se dodaju supstance koje pomažu pri fermentaciji i roku trajanja, ali ljudi su sve osetljiviji na te aditive, a jedan od simptoma je i nadutost. Najpoznatija supstanca, na koju je sve više ljudi alergično je gluten. On je često okidač digestivnih problema.

    Mlečni proizvodi - mleko, sir, puter, čak i sladoled mogu izazvati nadutost kod osetljivijih ljudi. Jogurt, sa druge strane, pomaže da se ovaj problem ublaži, zbog bakterija koje se lakše vare. Intoleranciju na mlečne proizvode izaziva ili kazein (mlečni protein) ili laktoza (mlečni šećer).

    Vlakna - ovaj izuzetno važan sastojak zdrave ishrane, iako pomaže u održavanju redovne stolice i pravilnog varenja, može biti uzrok nadutosti. Vlakna usporavaju prolazak hrane kroz debelo crevo, zbog čega se duže osećamo sitim i sporije se oslobađa šećer u krvi. Dok bakterije u crevima razgrađuju vlakna, oslobađa se gas koji izaziva problem sa varenjem. Neke vrste vlakana se lakše vare (ona koja potiču iz jabuka, ovsa i šargarepe), dok su ona iz žitarica teža, tako da treba da eksperimentišete sa ishranom i vidite šta vam više odgovara.

    Beli i crni luk - uprkos svojoj izuzetnoj hranljivoj vesti, luk sadrži visok postotak sumpora koji iritira creva i dovodi do nadutosti.

    Pasulj - ovaj odličan izvor proteina i vlakana izaziva nadutost ne samo zbog tih vlakana, već i zbog lecitina koji se teško vari.

     2020
  • Vlakna i stopa smrtnosti

    Vlakna i stopa smrtnosti

    Vlakna su nesvarljivi ugljeni hidrati koji igraju važnu ulogu u snižavanju holesterola, snižavanju krvni pritisak i doprinose mršavljenju i sprečavanju upalne procese u telu. Zato je važno jesti što više vlakana na dnevnoj bazi.

    Nedavno je kompletirana devetogodišnja studija tokom koje je testirano 219.123 muškaraca i 168.999 žena o navikama o ishrani i dnevnom unosu vlakana. Svi ispitanici su bili ljudi prosečne težine i nivoa fizičke spreme.
    Rezultati su pokazali da muškarci u proseku unose između 13 i 29 grama, a žene od 11 do 26. Tokom tih devet godina, preminulo je 20.126 muškaraca i 11.330 žena, a unos vlakana je u velikoj meri bio povezan sa stopom smrtnosti u analiziranom uzorku. I žene i muškarci koji su konzumirali više od 26 grama vlakana, rizik je bio 22% niži.

    Odlični izvori vlakana su kukuruz, pšenica, pirinač, laneno seme, susam, bademi i pistaći.

     1222
  • Hrana i kultura: Portugalija

    Hrana i kultura: Portugalija

    Zašto je Portugalija toliko sličana Španiji, a opet tako drugačiji? Mnogi pisci pominju neka od tradicionalnih portugalskih jela i izjednačavaju ih sa strašću, pa čak i manijom. Šolja kafe ili čaša vina u ovoj zemlji mogu postati opsesija. Bilo koji od nekoliko stotina tradicionalnih jela mogu se poistovetiti sa strašću. Uživanje u slatkišima je posebna priča. Do srednjeg veka, Portugalija i Španija zaista dele sudbinu kao deo Iberijskog poluostrva, stoga naravno da je sličnost jasna. Na vrhu liste popularnog povrća nalazi se krompir, a veoma blizu je i kelj. Portugalci uživaju u kuvanom povrću, češće no u sirovom. Riba je obavezna, posebno leti kada je sezona sardina. Pasulj se služi često, čak i u vidu sastojka za pite. Neka od tradicionalnih jela ove zemlje sežu još od 8. veka. Začini zauzimaju važno mesto, posebno peršun, lovorov list, muskantni oraščić, origano, cimet, menta... Velika preporuka su kobasice, a kao desert izuzetno su popularne prženice sa sirupom od šećera i narandže.

     1884
Fantastičan spoji slatkog i kiselog ukusa. Čokolada koja će vas zasladiti i višnja koja će vas osvežiti i svojom aromom dati dodatni šmek.
29622
Pečurke u paradajz sosu sa suvim mesom možete služiti uz bareni krompir ili pirinač. Uživajte!
13835
Ako ne možete na Karibe, dovedite ih u vaš dom. Predivne plaže, beli pesak, miris kokosa...
5404
Sočni mladi krompirići zapečeni sa šampinjonima, šargarepicom i piletinom. Predivan spoj aroma, možete služiti uz ohlađeno vino.
18623
Mnogi misle da su burek i gibanica ista stvar, ali nisu. Postoji razlika u sastojcima, načinu pripreme i naravno ukusu.
11362
Male projice sa jogurtom i sirom. Pravite ih u male kalupčiće kako biste dobili jednu projicu kao jedan zalogajčić.
6700