• Repa

    Repa

    Repa je korenasto povrće koje pripada porodici kupusnjača i čini ga koren bele boje (koji se nalazi ispod zemlje) i gornji deo koji, zavisno od količine svetlosti, može biti zelen, crven ili ljubičast. U prehrani se takođe koristi i list koji se može koristiti kao začin.

    Repa je spadala među najpopularnije povrće širom sveta još od vremena Stare Grčke i Starog Rima, a zanimljivo je to da repu Britanci nekako ne vole jer se koristila kao hrana za stoku u Velikoj Britaniji tokom 19. veka i kao zamena za krompir tokom Prvog svetskog rata.

    Oblik repe može biti okrugao ili duguljast, a ovo povrće je posebno zdravo jer obiluje vitaminima A i C, a kao svo drugo voće iz porodice kupusnjača, bogato je vlaknima i sadrži aminokiseline i oksidanse koji štite od raka. Sa malo masti i kalorija, a opet puno vode (91%), repa je odlična za sve one koji bi da sačuvaju vitku liniju. Nikako nemojte zaboraviti ni list ovog ljutkastog povrća jer se upravo tamo nalazi najviše betakarotena koji štite srce.

    Iako je repa opšte poznata kao sastavni deo čorbi, supa i zimske turšije (ukiseljena naravno), možete se poigrati sa njom i iseći je na štapiće i peći poput pomfrita, zatim repu možete blanširati i preliti kačkavaljem ili majonezom, potom možete je i koristiti čak i sirovu u letnjim salatama.

    Uz repu odlično idu orijentalni, egzotični začini kao što su kari, šafran i muškatni oraščić.

     1002
  • Tri načina da snizite holesterol

    Tri načina da snizite holesterol

    1. Smanjite unos zasićenih masti: suncokretovo ulje zamenite maslinovim jer sadrži solidne količine zdravih mononezasićenih masti. Birajte nemasno ili niskomasno mleko i jogurt. Izbegavajte unos trans masti ili ih ograničite na najviše tri grama dnevno. Ne konzumirajte industrijski prerađene namirnice prepoznatljive i po dugačkom roku trajanja, umesto njih jedite proteinsku hranu.

    2. Hrana bogata vlaknima smanjuje rizik od bolesti srca. Opredelite se za pasulj, žitarice, braon pirinač, koštunjavo voće i vaš digestivni trakt će vam biti zahvalan.

    3. Unos ribe minimum dva puta nedeljno smanjuje rizik od srčanih bolesti za 30 odsto, pokazuje američko istraživanje. Omega tri masti u ribi pomažu u regulisanju srčanog ritma.

     1158
  • Kako se rešiti neprijatnih mirisa nakon kuvanja?

    Kako se rešiti neprijatnih mirisa nakon kuvanja?

    Miris kobasice? Ribe? Luka? Ovo je samo nekoliko mirisa hrane koja toliko prija za vreme ručka ili večere, ali se zadržava i sledećeg jutra. Šta možete učiniti kako biste suzbili oštar miris kuvanja, naročito u malim stanovima? Evo jednostavnih i jeftinih ideja!

    Zatvorite vrata spavaće sobe dok kuvate. Tkanina lako apsorbuje mirise zbog čega je zatvranje plakara ali i vrata sobe posebno značajno. Tako ste sigurni da nećete zaspati u krevetu koji miriše na, recimo, slaninu.

    Koristite ventilaciju i tokom i nakon kuvanja, kako bi isfiltrirala vazduh i uklonila teške mirise iz kuhinje.

    Očistite radnu površinu za sobom. Od kuhinjskog posuđa do otpadaka od namirnica kojima je mesto u kanti za smeće.

    Protrljajte bosiljak kroz ruke i ostavite ga na tanjiriću u kuhinji. Njegov miris, vladaće kuhinjom.

    Nakon kuvanja i čišćenja, na pultu ostavite u šolji sirće ili mlevenu kafu da prenoći. Ujutru neće biti neprijatnih mirisa.

    Štapiće cimeta, karanfilića kao i citrusno voće možete ostaviti u šerpici sa vodom na peći. Ovi prirodni osveživači vazduha uklanjaju sve vrste neprijatnih mirisa.

     1425
  • Masne kiseline kao izvor energije

    Masne kiseline kao izvor energije

    Ljudsko telo, posebno mozak, češće koristi glukozu da bi proizveo ATP molekule, u kojima se skladišti energija. Glukoza je jednostavan šećer koji se dobija metabolizmom ugljenih hidrata. Međutim, ako ne unosite dovoljno ugljenih hidrata, telo kao izvor energije može da koristi i masne kiseline.

    Masne kiseline su krajnji proizvod metabolizma masti. Mast koju pojedemo metabolizuje se u tri osnovne forme, kratke, srednje i dugačke molekule. Prva dva se koriste odmah, kao glukoza, dok se poslednja vrsta apsorbuje u creva i transformišu u trigliceride. I nezasićene i zasićene masti se razrađuju u masne kiseline, koje tanko crevo upija. Ako jedete dovoljno ugljenih hidrata, telo koristi deo masnih kiselina u proizvodnji ćelijskih membrana i hormona, dok se ostatak skladišti u vidu sala. Međutim, ako vaš dnevni unos ne omogućava dovoljno energije, organizam će se okrenuti korišćenju masnih kiselina.

    Kada se masne kiseline skladište u telu, oni su u vidu triglicerida, koji sadrže više od duplo kilokalorija energije od ugljenih hidrata ili proteina, što znači da su masne kiseline efikasnije forme energije. Kada je telu potrebna energija koju mora da stvori od masnih kiselina, počinje proces lipolize. Tokom tog procesa, luče se hormoni i enzimi kako bi se trigliceridi razbili na molekule masnih kiselina, koji se potom putem krvotoka distribuiraju do ćelija kojima je potrebna energija. Kada telo koristi trigliceride kao izvor energije, ono ne smanjuje broj masnih ćelija koje imate, već njihovu veličinu, tako da, kada ste na dijeti, zapravo ne gubite masne ćelije, već se njihov obim smanjuje.

     1107
  • Koje sujeverje je zajedničko Grčkoj, Maroku i Indiji?

    Koje sujeverje je zajedničko Grčkoj, Maroku i Indiji?

    U sve tri kulture, na tri kontinenta, postoji verovanje da je badem simbol plodnosti.

    U antičkoj Grčkoj mladenci su bili darivani bademom, kako bi njihova zajednica bila plodonosna, a ukoliko bi neudata devojka stavila bademe pod svoj jastuk, sanjala bi budućeg muža.

    U Maroku bademi su služili da prenesu dobru sreću na naredne generacije, tako da su njime darivana deca nakon prve bračne noći novog para, a u Indiji darivanje pripadnika suprotnog pola bademom bio je jasan poziv na romansu.

    Povezanost badema i plodnosti datira još od biblijskog vremena. U njoj postoji priča kako je Aron, začetnik kuće Levi, znao da će se njegova loza nastaviti kada je njegov štap badema napupeo, procvetao i konačno dao plod badema.Bademi su pomenuti na još nekoliko mesta u Starom zavetu, ali sa manje eksplicitnim aluzijama na reprodukciju.

     1172
Tufahije su zapečene punjene jabuke sa orasima. Obavezno isprobajte!
2459
Kako je dobro kada je leto i u izbilju imate puno svežeg voća i povrća. Brusketi ili kako se u originalu piše Bruschetti se brzo i lako spremaju a zapravo…
7688
Slatko od lubenice kao iz bakinog špajza. Nemojte se plašiti ne priprema se tako teško, ali u svakom slučaju vredi!
28581
Predivne mirišljave kajsije bez kojih ne možemo da zamislimo rano leto i letnje torte i kolače.
7096
Ovaj kolač sa sirom i slatkom pavlakom je kremast i osvežavajuć, dok mu višnjevača, rum i pistaći daju dodatni šmek.
3936
Ove voćne korpice možete praviti sa više vrsta voća odjednom, tako će biti još šarenije i interesantnije.
5375