• Pet najzdravijih začinskih biljaka

    Pet najzdravijih začinskih biljaka

    Iako nauka nije bez sumnje dokazala da sami začini mogu da izleče neku bolest, postoje dokazi da začini pozitivno deluju na ljudsko zdravlje i da se redovnom upotrebom začinskih biljaka mogu olakšati određene hronične zdravstvene tegobe. Osim toga, korišćenje začinskih biljaka znači i manju upotrebu šećera, soli i zasićenih kiselina u pripremanju hrane.

    Žalfija

    Čaj od žalfije pozitivno deluje na stomačne tegobe i na upalu grla, a istraživanje koje je trenutno u toku pokazuje da ova biljka pomaže i kod ranih simptoma Alchajmerove bolesti. Osim toga, istraživanja su pokazala da su studenti koji su pili kapsule od ekstrakta žalfije imali bolje rezultate na testovima pamćenja.

    Ruzmarin

    Ova biljka se često koristi u marinadama, a takva upotreba ima i naučnu potporu – kiselina iz ruzmarina i njegovi antioksidansi sprečavaju kvarenje mesa i bore se protiv bakterija. Ruzmarin takođe pozitivno utiče na pamćenje i budnost.

    Indijski šafran

    Pasta od ove biljke se u Indiji maže na rane, jer pospešuje zarastanje, a čaj od indijskog šafrana smiruje grlo i respiratorne probleme. Ova začinska biljka takođe ublažava bolove prouzrokovane artritisom. Nedavne studije sugerišu da je moguće da indijski šafran može da uspori rast ćelija raka (posebno debelog creva, prostate i dojke).

    Đumbir

    Đumbir se tradicionalno koristi za umirivanje stomaka i ublažavanje simptoma prehlade, a veoma je efektivna i kod bolova u mišićima. Ekstrakt đumbira pomaže kod mučnine, posebno one izazvane trudnoćom, dok nema toliko uspeha kada je u pitanju mučnina izazvana vožnjom.

    Cimet

    Blagotvorna svojstva cimeta poznata su još od antičkog doba. Rimljani i Grci koristili su ovaj začin za regulisanje probave i apetita. Postoje tvrdnje da dodavanje jedne kašičice cimeta jelu poboljšava stanje pacijenata koji boluju od dijabetesa, jer pomaže u kontrolisanju nivoa šećera u krvi.


     1674
  • Hrana i kultura: Portugalija

    Hrana i kultura: Portugalija

    Zašto je Portugalija toliko sličana Španiji, a opet tako drugačiji? Mnogi pisci pominju neka od tradicionalnih portugalskih jela i izjednačavaju ih sa strašću, pa čak i manijom. Šolja kafe ili čaša vina u ovoj zemlji mogu postati opsesija. Bilo koji od nekoliko stotina tradicionalnih jela mogu se poistovetiti sa strašću. Uživanje u slatkišima je posebna priča. Do srednjeg veka, Portugalija i Španija zaista dele sudbinu kao deo Iberijskog poluostrva, stoga naravno da je sličnost jasna. Na vrhu liste popularnog povrća nalazi se krompir, a veoma blizu je i kelj. Portugalci uživaju u kuvanom povrću, češće no u sirovom. Riba je obavezna, posebno leti kada je sezona sardina. Pasulj se služi često, čak i u vidu sastojka za pite. Neka od tradicionalnih jela ove zemlje sežu još od 8. veka. Začini zauzimaju važno mesto, posebno peršun, lovorov list, muskantni oraščić, origano, cimet, menta... Velika preporuka su kobasice, a kao desert izuzetno su popularne prženice sa sirupom od šećera i narandže.

     1786
  • Obrok pre spavanja i problemi sa refluksom

    Obrok pre spavanja i problemi sa refluksom

    Gastroezofagealna refluksna bolest je uobičajeno stanje koje pogađa čak 20 do 48 odsto populacije. To se dešava ukoliko se kiselina iz želuca vraća nazad u grlo. Simptomi mogu uključivati i žgaravicu, otežano gutanje... Iz navedenog sledi da obrok pred spavanje može samo pogoršati simptome. Stoga, ukoliko imate refluks, preporučuje se da izbegavate obroke najmanje tri sata pred spavanje. Pored toga, izbegavajte i konzumaciju napitaka koji sadrže kofein, kao i alkohol.

     422
  • Pohvala sardini

    Pohvala sardini

    Postoji koncenzus među nutricionistima da bismo svi trebali da jedemo manje mesa i više ribe. Za većinu ljudi to znači više tune, lososa ili sl. Međutim, sa tom ribom postoji problem - obe su velike vrste, treba im nekoliko godina za uzgoj, godina tokom kojih se u velikom broju desi da upiju više žive nego što je zdravo, zato postoje nedeljni limiti konzumiranja ove ribe (posebno za decu i trudnice).

    I za ovo postoji rešenje - sardine. Ovi potcenjeni rođaci haringe su nešto što često preskačemo u supermarketu, na sopstvenu štetu.

    Ono što treba da znate o sardinama - mogu se jesti sa sve kostima, obično se jedu iz konzerve (ali mogu se naći i grilovane, posebno u području Mediterana). Zahvaljujući tome što su male i što im se ishrana sastoji od planktona, sardine ne sakupljaju teške metale u sebi.
    Što se hranljivih materija tiče, sardine su hit. Bogate su omega-3 masnim kiselinama, vitaminom D, vitaminom B12, proteinima (jedna konzerva sardina zadovoljava gotovo polovinu dnevnog preporučenog unosa), njihove mekane kosti pune su kalcijuma.

    Negativno je to što konzervisane sardine sadrže dosta soli i holesterola.

    Imajte ovo na umu sledeći put kad budete krenuli u kupovinu.

     1368
  • Paradoks modernog vremena

    Paradoks modernog vremena

    Potrošačko društvo nam polako dolazi glave. Žurimo jurimo a često ni sami ne znamo kuda. Ovaj tekst primećen je na Facebook-u a napisao ga je američki stend-ap (stand-up) komičar Džordž Karlin nakon smrti svoje supruge.

    Paradoks našeg vremena je da imamo veće zgrade,
    ali kraće živce; šire puteve, ali uže vidike;
    trošimo više, a imamo manje;
    kupujemo više - uživamo manje;

    Imamo veće kuće, a manje porodice;
    više udobnosti, a manje vremena;
    imamo više diploma, ali manje razuma;
    više znanja, a manje rasuđivanja;
    više stručnjaka, a još više problema;
    više znanja u medicini, a sve manje zdravlja.

    Pijemo previše, pušimo previše, trošimo nepromišljeno,
    smejemo se premalo, vozimo prebrzo, olako se ljutimo,
    prekasno ležemo, ustajemo umorni, čitamo nedovoljno,
    gledamo TV suviše. Molimo se retko.
    Uvećali smo naše posede, ali smo umanjili naše vrednosti.
    Previše pričamo, premalo volimo, prečesto mrzimo.
    Naučili smo kako da preživljavamo, ali ne i kako da živimo.
    Dodajemo godine životu, ali ne i život godinama.
    Putovali smo na mesec, a problem nam je otići preko ulice i
    upoznati novog suseda. Zagospodarili smo spoljašnjim prostorom,
    ali ne i unutrašnjim. Napravili smo velike, ali ne i bolje stvari.
    Očistili smo vazduh, a zagadili dušu.
    Razbili smo atom, ali ne i naše predrasude.
    Pišemo više, ali učimo manje. Planiramo više, ali postižemo manje.
    Naučili smo da žurimo, ali ne i da čekamo. Imamo višu zaradu, ali i niži moral.
    Imamo sve više hrane, a sve smo više nezahvalni.
    Gradimo jače kompjutere sa većom memorijom,
    ali mi razgovaramo sve manje i manje. Težimo više kvantitetu,
    a zaboravljamo na kvalitet.

    Ovo su vremena brze prehrane i spore probave;
    velikih ljudi, a malih karaktera; brzih zarada i površnih odnosa.
    Ovo je vreme mira u svijetu, a rata u kući.
    Vreme mnogo dokolice, a malo uživanja.
    Vreme raznovrsne hrane i loše ishrane.

    Sve je manje finansijskih problema u braku, a sve više razvoda;
    sve je više luksuznijih kuća, ali i podeljenih domova;
    ovo su dani brzih putovanja, oskudne odeće i niskog morala;
    sve debljih ljudi, i tableta koje mogu sve - da te oraspolože, otupe ili ubiju.

    ZAPAMTITE! Provedite što više vremena s vašim voljenima, jer oni neće biti večno pored vas. Recite poneku ljubaznu reč onome ko vas odozdo gleda sa strahopoštovanjem, jer će ta mala osoba uskoro odrasti i otići. Setite se da date topao zagrljaj onome kraj vas, jer je to jedino blago koje možete dati svojim srcem, a ne košta vas ništa. Setite se da kažete "Volim te" vašem partneru i vašim voljenima, no najviše od svega iskreno mislite tako. Poljubac i zagrljaj će izlečiti svaku povredu ako dolaze duboko iz srca. Setite se da se držite za ruke i cenite trenutke kada ste zajedno, jer jednoga dana te osobe neće biti tu. Nađite vremena da volite, nađite vremena da razgovarate, i nađite vremena da podelite vaše dragocene misli sa drugima.

    Smejte se često, dugo i iskreno. Smejte se dok ne izgubite dah. Suze se događaju. Izdržite, odbolujte, preživite. Recite ljudima koje volite da ih volite, u svakoj prilici, jer život se ne meri brojem udisaja koje udahnemo, nego trenucima koji nam oduzmu dah. -

    Džordž Karlin

     1908
Pitate se šta možete uraditi sa starim hlebom, pa predivne prezle koje možete kasnije koristiti u mnogim receptima.
7065
Ljutenica sa šargarepom i belim lukom je nezaobilazna zimnica za sve one koji vole ljutu hranu. Uživajte!
49387
Brza torta sa aromom "step" sokića od narandže, grizom i pudingom. Brzo, ukusno, interesantno.
Rekli bi da je energetski efikasna zimnica ona koja se neće pokvariti ali takođe može biti i ona za koju niste potrošili ni džul električne energije!
57778
Nestalo je struje a baš ste se spremili da napravite tortu?! Ne očajavajte i dalje ste u mogućnosti da spremite odličan desert. Evo recepta!
10390
Kako da spremite odličan desert a da pri tome ne uključite ni jedan jedini električni aparat?! Evo recepta za takav poduhvat :) Prijatno!
3689