• Pravila bezglutenskog režima ishrane i par ukusnih recepata

    Pravila bezglutenskog režima ishrane i par ukusnih recepata

    Celijakija ili glutenska enteropatija je hronična bolest sistema za varenje koju karakteriše trajna nesposobnost organizma da razgrađuje gluten iz hrane u tankom crevu. Celijakija pripada grupi autoimunih gastroenteroloških bolesti i može biti urođena ili stečena (razvijena). Prilikom utvrđivanja da li osoba boluje od celijakije neophodno je pogledati genetsku predispoziciju (sklonost ka celijakiji se nasleđuje). Međutim, ova bolest može biti „tiha“ ili „prikrivena“, bez ikakvih simptoma, te ju je često teško prepoznati. Klasični simptomi celijakije kod najvećeg broja obolelih su sledeći:


    - Gubitak apetita,
    - Povraćanje,
    - Nadutost,
    - Povećan stomak,
    - Dugotrajan proliv i učestale stolice,
    - Masna i svetla stolica, veoma neprijatnog mirisa,
    - Promene raspoloženja i poremećaji raspoloženja kao i depresivna stanja,
    - Umor i slabost,
    - Povećan stomak,
    - Kožna oboljenja ili dermatitis,
    - Zatvor u određenim slučajevima,
    - Anemija,
    - Gubitak telesne mase,
    - Kod dece obolele od celijakije prisutna je malapsorpcija i nedovoljna razvijenost.


    Jedini lek za celijakiju je kompletno izbacivanje glutena i glutenskih namirnica iz ishrane. Dakle, zabranjene namirnice su: pšenica, ječam, ovas, raž, i industrijske prerađevine koje sadrže ove namirnice (čak i u tragovima). Bezglutenska ishrana podrazumeva: sveže voće i povrće (kuvano ili spremljeno u uslovima bez kontakta sa glutenskim namirnicama, konzervisano sa dozvoljenim, bezglutenskim konzervansima), meso (čista svih vrsta osim sušenog i pohovanog u glutenskom brašnu; treba biti oprezan pri konzumiranju mesnih prerađevina, jer mnoge šunke, kobasice i salame mogu sadržati gluten – obavezno čitati sastav), mahunarke, dozvoljena žita i semenke (kukuruz, pirinač, proso, kinoa, kuskus, lan, heljda, sirak, amarant, tapioka), mlečni proizvodi (osim jogurta koji sadrže pšenični skrob), masnoće kao što su životinjske masti, maslac, kajmak (margarin i majonez mogu sadržati nedozvoljene aditive). Treba biti naročito oprezan prilikom konzumacije začina, pića, suplemenata i lekova, i obavezno čitati sastav. Takođe, mnoge namirnice koje same po sebi nemaju gluten, prilikom industrijske obrade dolaze u kontakt sa glutenskim namirnicama te postoji opasnost od kontaminacije (ukoliko se u jednom pogonu obrađuju bezglutenske i glutenske namirnice). Čips, na primer, ne sadrži gluten, ali prilikom industrijske obrade može biti kontaminiran.


    Ljudi koji prelaze na bezglutenski režim ishrane mogu često biti očajni zbog toga što su bezglutenski proizvodi mahom teško dostupni ili skupi u našem regionu. Samostalno napraviti bezglutenski hleb je, na primer, veoma težak poduhvat, budući da su čista bezglutenska brašna (pirinčano, kukuruzno...) veoma „teška“ te hleb ispadne tvrd i nedovoljno vazdušast. Takođe treba napomenuti da pekarski kvasac spada u nedozvoljene namirnice, te bezglutenski hleb može izgledati nedostižno. Postoje mešavine brašna koje su bezbedne za upotrebu, a moguće je pronaći ih u prodavnicama zdrave hrane ili po bolje snabdevenim mega marketima.

    Nudimo vam nekoliko recepata koji mogu olakšati vaš prelazak na bezglutenski režim.


    Hleb od heljde:
    500g heljdinog brašna, 350 ml mlake vode, 2 kašike ulja, 2 kašike suvog bezglutenskog kvasca, 2 kašike šećera, 1 kašika soli, 1 kašika jabukovog sirća, 2 jaja.
    Kvasac i šećer pomešati u vodi, ostaviti da odstoji 10-tak minuta; 2 jaja ulupati; dodati ulje i promešati. U heljdino brašno dodati so, smešu sa jajima, sirće i smešu sa kvascem. Presuti u kalup. Prekriti folijom obloženu uljem dok naraste. Peći 25 – 30 minuta na 190 – 220 stepeni.

    Brownies:
    1 šolja bezglutenskog mixa za hleb i peciva (u nedostatku ovog brašna, moguće je zameniti pirinčanim i kukuruznim brašnom), pola kašike gustina, ½ šolje kakao praha, prstohvat soli, prstohvat sode bikarbone, 5 kašika margarina, 2 kašike jogurta, 1-2 šolje šećera (ovisno od preferiranja), 2 jaja.
    Sastojke sjediniti, peče se 12 minuta u kalupu za sitne kolače.

    Keksići od kokosa:
    2 belanca od većih jaja malo ulupati da zapeni, sipati 6 ravnih kašika šećera u prahu (može i manje), dobro promešati. Dodati 12 punih kašika kokosa. Mešati; masa mora biti kompaktna. Napraviti loptice i staviti na pek papir. Peče se oko 20 minuta na 170 stepeni.

    Pizza iz tiganja:
    120 g bezglutenskog mixa za hleb i peciva, 250 ml vode, 2 kašike ulja, prstohvat soli, materijal za pizzu – po želji, kačkavalj, šunka, pečurke, kečap...
    Sastojci se pomešaju i stave u nelepljiv tiganj. Poklopiti. Peći oko 5 minuta, zatim preokrenuti i onda staviti kačkavalj, kečap i druge sastojke. Ponovo poklopiti i peći dok se kačkavalj ne rastopi.

     960
  • Kako čaj od jabuke utiče na organizam?

    Kako čaj od jabuke utiče na organizam?

    Jača imunitet – Zbog dobre količine vitamina C.

    Snižava nivo holesterola – Zbog nivoa vlakana i antioksidanata.

    Ubrzava varenje – Zbog prisustva jabučne kiseline i rastvorljivih vlakana.

    Reguliše šećer u krvi – Zbog prirodnih šečera u obliku fruktoze i tako sprečava iznenadni porsat ili pad nivoa šećera u krvi.

     249
  • Vijetnamska ishrana

    Vijetnamska ishrana

    Vijetnamska ishrana u velikoj meri oslanja se na pirinač, sveže voće i povrće, začinsko bilje i plodove mora. Iako pod uticajem kineske kuhinje, ipak obuhvata više sirovog povrća i lekovitog bilja. Kao bivša kolonija Francuske, oslanja se i na neke tradicionalne evropske namirnice.

    Ako postoji nacionalno jelo Vijetnama, to je definitivno goveđa supa sa pilećim kostima, lukom i đumbirom. Komponente variraju u zavisnosti od dostupnih sastojaka ali uvek sadrži pirinač. Obično se služi uz bosiljak.

    Vijetnamska ishrana podrazumeva dugo pirinčano zrno i rezance kao istaknute sastojke. Povrće koje je obavezno u kuhinji je: spanać, brokoli, sveži krastavci, klice pasulja, pečurke... Od voća: ananas, banane, kokos, mango, liči. Nana i bosiljak su obavezni dodaci mnogim jelima.

    Najčešće se služi dinstana riba u slatko kiselom sosu. Samim tim, vijetnamska kuhinja ističe harmoniju slatkog, kiselog, gorkog i slanog. Skoro svako jelo sadrži beli luk, a vrlo često i ljutu papriku.

     774
  • 10 saveta za dobar sufle

    10 saveta za dobar sufle

    Sufle je veoma  kompleksno a opet veoma jednostavno jelo.  Predstavlja najveći izazov kod kuvara amatera. Ali na kraju vredi svaki uloženi trenutak.  Evo deset saveta kako da pripremite vaš sufle. Probajte, u svakom slučaju se neće baciti!
     33188
  • Adrenalni umor i kako ga lečiti

    Adrenalni umor i kako ga lečiti

    Adrenalni umor – nastaje usled preopterećenosti nadbubrežnih žlezda. Simptomi bolesti su hronični umor, loše raspoloženje, česte prehlade i nesanica. Pojavljuje se kada nadbubrežne žlezde nisu u stanju da proizvedu dovoljne količine hormona. Neki od najčešćih znakova i simptoma uključuju i bolove u celom telu, anksioznost, depresija, stres, podložnost infekcijama i problemi sa digestivnim traktom.

    Borač je jedna od najpopularnijih biljaka u lečenju adrenalnog umora. Semena i lišće sadrže važne minerale i esencijalne masne kiseline koje su potrebne i za pravilno funkcionisanje kardiovaskularnog sistema.

    Adrenalni umor uzrokuju: loša ishrana, stres i iscrpljenost. Uz pomoć razne vrste bilja moguće je izlečenje ali je važno biti pod oprezom pri upotrebi i savetuje se konsultovanje sa lekarom.

     1105
Lak način za ispeći meso. 
Hranjiv i jednostavan. 
Nešto što svi vole - palačinke. 
Deca ih obožavaju, a i starija deca! 
Veoma brzi, prelaki i ukusni sendviči koje svako može napraviti. 
Mesec maj je prepoznatljiv po mirisu zove, biljke u obliku žbuna ili drveta poznata u narodu i kao bazga. To je listopadno dvrvo koje kada procveta beli se od sićušnih…
Strana 1 od 1265